اخبار > " آموزش پیشوندهای فعلی زبان روسی از منظر معناشناسی شناختی"

اطلاعیه ها
آخرین اخبار


  چاپ        ارسال به دوست

وبینارتخصصی زبان روسی و کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علمی در هفته پژوهش و فناوری

" آموزش پیشوندهای فعلی زبان روسی از منظر معناشناسی شناختی"

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در هفته پژوهش و فناوری، نشست کرسی نظریه پردازی تحت عنوان " آموزش پیشوندهای فعلی زبان روسی از منظر معناشناسی شناختی" با ارائه دکتر مریم رضایی آذین، عضو هیات علمی گروه آموزشی زبان روسی و با حضور دکتر فرزاد بالو، مسئول کرسی‌های نقد و نظریه پردازی و ایده های علمی دانشگاه مازندران و دکتر ضابط پور، کارشناس کرسی‌های نظریه پردازی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر بالو به حاضرین در جلسه خیر مقدم گفته و طرح را معرفی کردند.

در ادامه دکتر آذین، ارائه دهنده نظریه به تبیین رویکرد جدید آموزش پیشوندهای فعلی زبان روسی پرداخته و ضمن اشاره به اهمیت و نقش زبان شناسی شناختی در فرایند یادگیری، خاطر نشان کرد که زبان آموز در به خاطر سپاری، پردازش و یادآوری معانی به مفهوم سازی در ذهن جهت تداعی مفاهیم نیازمند است.‌

 ایشان در سخنان خود به چهار اصل مهم معناشناسی شناختی: ساختار مفهومی، ساختار دایره‌المعارفی، طرح‌واره‌گی و مقوله‌بندی و جسمیت یافتگی اشاره نمود، سپس به بررسی انواع طرحواره های ذهنی و کارکرد آنها در آموزش پیشوندهای فعلی زبان روسی پرداخته و بر اهمیت پتانسیل موجود مطالعات معناشناسی شناختی درآموزش پیشوند های فعلی تأکید نمود.

عضو هیات علمی گروه آموزشی زبان روسی به این مهم اشاره کرد که پیشوندهای فعلی در زبان روسی، وندهایی دارای مفاهیمی چندمعنا، گسترده و پرکاربرد هستند. روشِ متعارفِ كتاب‌های دستورِ زبانِ روسی و رویکرد سنتی آموزش در ارائه معانی پیشوندهای فعلی زبانِ روسی، تنها محدود به فهرست كردن معانی آنهاست بدونِ آنكه از ارتباط میان آنها و برانگیختگی معانی گفتگویی به میان آورد و این امر موجب می‌گردد تا زبان آموز ارتباط مفهومی بین معانی مختلف یک پیشوند را در نیافته و در درک و یادگیری این مبحث همواره با چالش‌های زیادی مواجه شود.

دکتر آذین اظهار داشت که به کمک رویکرد شناختی و ابزاری که معنا شناسی شناختی برای بررسی معانی مختلف در اختیار قرار می‌دهد، می توان معانی پیشوند‌های فعلی زبان روسی را بهتر و دقیق تر تحلیل نمود.

ایشان همچنین تاکید کردند که به کمک طرحواره های تصویری و ارائه شبکه‌ای منظم و منسجم از معانی مختلف یک پیشوند فعلی بر پایه یك شبكه معنایی مبتنی بر شباهت‌های آنها با معنای پیش نمونه که روابطِ مفهومی میان این معانی متفاوت را منعکس می‌کند، می توان به زبان آموز کمک نمود تا براساس اصل مقوله بندی که منطبق با فرایندهای پردازش ذهن است، معانی مختلف یک پیشوند فعلی را به خوبی درک نماید. بدین ترتیب، فرایند یادگیری در رویکرد یاد شده، به روندی قابل درک با تاثیر بلند مدت تبدیل می گردد.

سپس ناقدین با نظرات تکمیلی به نقد و بررسی نظریه ارائه شده و طرح سئوالات پرداختند. در خاتمه دکتر آذین با جمع بندی مباحث به سئوالات مطرح شده پاسخ دادند.

 یادآور می شود، دکتر معصومه معتمدنیا و دکتر پیمان گلستان به عنوان ناقد و دکتر سیده مهنا سیدآقایی رضایی به عنوان ناظر علمی در این نشست حضور داشتند.

                                       روابط عمومی دانشکده، واحد خبر

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


٠٦:٥٩ - 1399/11/05    /    شماره : ٢٧٨٣٧    /    تعداد نمایش : ٤٩٦